۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱

به همت مرکز تحقیقات کردستان شناسی در سنندج؛

کتاب تاریخ ادبیات کردی منتشر شد

کتاب تاریخ ادبیات کردی منتشر شد

سنندج-کتاب تاریخ ادبیات کردی از آغاز تا جنگ جهانی اول توسط مرکز تحقیقات کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج منتشر شد.

به‌ گزارش خبرنگار مهر، کتاب تاریخ ادبیات کردی از آغاز تا جنگ جهانی اول به‌ قلم جمال احمدی توسط مرکز تحقیقات کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج منتشر شد.

امید ورزنده، رئیس مرکز تحقیقات کردستان شناسی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: منبع اصلی اغلب دانش‌های ادبی تاریخ ادبیات است، چون پژوهشگران این حوزه‌ها مصالح کار خود را در تاریخ ادبیات جستجو می‌کنند. تاریخ ادبیات روایت تکاپوهای روح و تخیّل آدمی است در پویه‌ای بلند و بالنده به سوی خودآگاهی. سرگذشت روح انسانی و تبارنامه و شناسنامه‌ هویت ملی و قومی ماست.

وی پیرامون کتب قدیمی تاریخ ادبیات کردی افزود: از قدیمی‌ترین کتب تاریخ ادبیات کردی می‌توان به «ئه‌نجومه‌نی ئه‌دیبان» (انجمن ادیبان) اثر «امین فیضی‌بگ» اشاره کرد که در دوره عثمانی‌ها به چاب رسیده است. همچنین «شێعر و ئه‌ده‌بیاتی کوردی» (شعر و ادبیات کردی) اثر «رفیق حلمی»، «دیوانا کورمانجا» اثر «عبدالرقیب یوسف»، «مێژووی ئه‌ده‌بی کوردی» (تاریخ ادبیات کردی) اثر «علاء‌الدین سجادی» و «مێژووی ئه‌ده‌بی کوردی» اثر پروفسور «معروف خزنه‌دار» از دیگر آثار در حوزه‌ تاریخ ادبیات کردی است.

رئیس مرکز تحقیقات کردستان شناسی گفت: این مرکز در ادامه‌ فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود پنجمین کتاب خود را تحت عنوان «تاریخ ادبیات کردی، از آغاز تا جنگ جهانی اول» به قلم دکتر جمال احمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و مدیر دپارتمان زبان و ادبیات کردی مرکز کردستان شناسی به چاپ رسانده است. وی اظهار داشت پروژه‌ تاریخ ادبیات کردی از اوائل تأسیس مرکز تحقیقات کردستان شناسی آغاز شد و در آذرماه ۹۵ به چاپ رسید.

ورزنده‌ پیرامون اینکه‌ چرا کتاب به‌ فارسی چاپ شده‌ است، گفت: این کتاب ارزشمند منبعی دقیق، علمی و روشمند برای تاریخ ادبیات کردی به شمار می‌رود و از آنجا که این کتاب به زبان فارسی تألیف شده است، محققین غیر کرد زبان هم می‌توانند در تحقیقاتشان از آن استفاده کنند.

وی در ادامه از رونمایی کتاب «تاریخ ادبیات کردی؛ از آغاز تا جنگ جهانی اول» در ۱۸ آذرماه ۹۵ با حضور افراد صاحب‌نظر و قلم‌به‌دست استان خبرداد.

کد خبر 3834293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha